ברוב מוחץ: הסנאט במקסיקו אישר לגליזציה של קנאביס

ברוב מוחץ אישרו חברי הסנאט של מקסיקו את חוק הלגליזציה מה שיהפוך את המדינה לשוק הקנאביס הגדול בעולם. החוק יסדיר שוק קנאביס מפוקח למבוגרים מגיל 18 ויאפשר מסחר חופשי, החזקה (עד 28 גרם) וגידול 6-8 צמחים לשימוש עצמי.

חברי הסנאט במקסיקו אישרו ברוב חד וברור, 82 בעד מול 18 נגד, את הצעת החוק להסדרת שוק קנאביס חוקי במדינה (“לגליזציה”). החזקה וגידול קנאביס לשימוש עצמי יהיו חוקיים לגילאי 18 ומעלה. לפחות 40% מעסקי הקנאביס יהיו שייכים לנציגי קהילות מוחלשות במדינה, ועוד. כל זאת כתוצאה מפסיקת בית המשפט מלפני כשנתיים לפיה הפללת השימוש בקנאביס מנוגדת לחופש הפרט ואינה מידתית.

החוק החדש, המבוסס על הצעת חוק ממשלתית שהגישה שרת הפנים אולגה סאנצ’ז בעקבות הוראת בית המשפט אך זכה מאז לכמה תיקונים, יאפשר הקמת שוק קנאביס חוקי במקסיקו ויתיר פתיחת חנויות חוקיות ברישיון למכירה חופשית, החזקה של עד 28 גרם (אונקיה) של קנאביס, וגידול עד 6 צמחי קנאביס בבית לשימוש עצמי או עד 8 צמחים לכל היותר במקרה שיותר מאדם אחד חי בבית.

בממשלה ובקרב הציבור המקסיקני התומך בלגליזציה מאמינים שהמהלך יסייע גם במיגור הפשיעה שכן חלק נכבד מההון של עולם הפשע הרחב במדינה מתבסס על כספי סחר בסמים כולל קנאביס. בשנים האחרונות פחתו רווחי הפשע מהברחות קנאביס לארה”ב לאחר שמדינות רבות בארה”ב, חלקן גובלות עם מקסיקו, אישרו לגליזציה וייתרו בכך את הצורך בהברחות מדרום.

המדינה ה-3 בעולם שמאשרת לגליזציה מלאה לקנאביס למבוגרים

למעשה החוק עדיין לא אושר רשמית באופן סופי ומוחלט, וכן נדרש אישור פורמלי של הבית התחתון שלאחריו יחתום נשיא מקסיקו על אישור סופי של החוק. זה צפוי לקרות מהר, כנראה עוד לפני הדד-ליין שקבעו השופטים: 15.12.20. יש לזכור שגם לאחר שיאושר החוק סופית יקח זמן עד פתיחת החנויות וקודם ימונה צוות שינסח את התקנות ויוקם גוף רגולטורי ייעודי.

בכך תהפוך מקסיקו למדינה השלישית בעולם שמאשרת לגליזציה מלאה של קנאביס אחרי אורוגוואי (2013) וקנדה (2018), ולמעשה לשוק הקנאביס החוקי הגדול בעולם, זאת לצד 15 מדינות בארצות הברית (4 מתוכן בתחילת החודש) ומדינות רבות נוספות הנוקטות בגישה מקלה ביותר, כמו הולנד, ספרד, דרום אפריקה, שווייץ ועוד. חלקן צפויות לאשר לגליזציה מלאה בקרוב גם כן.

סעיפי החוק החדש קובעים עוד כי צריכת קנאביס תהיה חוקית גם במקומות ציבוריים כל עוד לא מדובר במקום שאסור לעשן בו טבק או שיש חשש להימצאות קטינים בקרבתו. מי שייתפס עם יותר מ-28 גרם המותרים בחוק אך פחות מ-200 גרם, לא יופלל ולא יעצר אלא רק ישלם קנס כספי בהתאם.

לפחות 40% מעסקי הקנאביס יהיו של אוכלוסיות מוחלשות

החוק לא מסדיר הקמת ענף קנאביס רפואי, אלא שוק חופשי למבוגרים למטרות פנאי וטיפול רפואי עצמי. קנאביס תעשייתי, “המפ”, יהיה חוקי לשימוש חופשי כל עוד מכיל פחות מ-1% THC. מגדלי קנאביס ביתיים לא יחוייבו בפיקוח ממשלתי כפי שתוכנן בתחילה, והרשעות על עבירות קנאביס מחצי השנה האחרונה יימחקו.

על פי חלק מהדיווחים סעיף מהותי בחוק שהיה נתון במחלוקת, קבע בתחילה איסור על בעל רישיון עסק להחזיק רישיון עסק נוסף במקביל. אך הסעיף ככל הנראה הוסר וכך ניתן למעשה אישור שיאפשר לעוסקים שליטה מלאה על כל שרשרת הערך וחוליות הייצור, מגידול ועד מכירה. עובדה זו צפויה להביא להשקעות גדולות בענף ולכניסת שחקנים בינלאומיים עם כיסים גדולים, ולא סתם.

במקסיקו 126 מיליון תושבים ובהתאם שוק הקנאביס החוקי שלה יהיה הגדול בעולם. כדי לאזן את הכוחות ולמנוע התנפלות והשתלטות של תאגידים גדולים על מה שיהיה ענף הקנאביס החוקי הגדול בעולם, קובע החוק כי במהלך 5 השנים הראשונות, לפחות 40% מרשיונות העיסוק בענף הקנאביס יינתנו לתושבים מאוכלוסיות מוחלשות בעלות הכנסה נמוכה ומעט אמצעים מקרב קהילות שספגו אפליה לאורך השנים.

איך הגיעה הלגליזציה למקסיקו? קצת כמו בישראל

בנובמבר 2018 ביטל בית המשפט לחוקה (בג”ץ) את הפללת צרכני הקנאביס בעקבות עתירה שטענה שענישה פלילית על שימוש בקנאביס היא לא מידתית ונוגדת את חופש הפרט. השופטים הורו לממשלה להסדיר את השוק באופן מסודר בתוך 11 חודשים. בחלוף שבוע מפסיקת השופטים כבר הוגשה הצעת חוק ממשלתית ללגליזציה מלאה. בהגיע המועד בו נקבו השופטים, ביקשה הממשלה וקיבלה הארכה בחצי שנה נוספת, עד אפריל 2020. אך עקב משבר מגפת הקורונה לא הצליחה ממשלת מקסיקו לעמוד גם ביעד הזה, ודחתה את ההליך בחצי שנה נוספת. כעת הוא אושר סופית כאמור.

מהלך דברים דומה התרחש גם כאן בישראל, לאחר עתירה שהוגשה לבג”ץ בטענה דומה. שלא כמו השופטים במקסיקו השופטים בירושלים דחו אמנם את העתירה ביום חמישי 18.6.20 אך הדגישו כי הם עושים זאת מכיוון ש”יחסי הכבוד מחייבים לתת לממשלה הזדמנות (לעשות זאת בעצמה, מ”ק)”. גם ללא פסיקה, הרמז כנראה עשה את שלו וכבר בחלוף שלושה ימים, ביום ראשון 21.6.20, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק ללגליזציה. בחלוף ארבעה ימים אושרה ההצעה גם במליאת הכנסת בקריאה טרומית. ההליך המשיך ב-4 חודשי דיונים בצוות בין-משרדי מיוחד שהוקם לשם כך, ובשבוע שעבר הודיע שר המשפטים על הכוונה לאשר לגליזציה בישראל בתוך כשנה.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר